Medewerkercoaching

Ik zoek een coach 
voor mijn medewerkers

MEDEWERKERCOACHING

Natuurlijk is er verschil tussen het coachen van medewerkers in een grotere of kleinere organisatie. En natuurlijk zijn er verschillen tussen een commerciële organisatie, een technologie organisatie, een bank of verzekeraar en een zorginstelling. 
Wat ze gemeen hebben is dat er mensen werken, en met mensen werken is een vak. Zeker in snel veranderende werkomgevingen. Zeker nu opvattingen over modern (flex)werken snel veranderen. Wat ze gemeen hebben is inspelen op de actuele behoeften van klanten en omgaan met nieuw instromende collega’s met andere (wereld)beelden en behoeftes. Dit, in combinatie met omgaan met de (nog) werkzame generatie collega’s, is essentieel. 
Lang niet altijd is de direct leidinggevende van de medewerker de aangewezen persoon om coaching van te ontvangen, passend bij de behoefte van de coachee. Bovendien verandert de rol van die leidinggevende snel, in moderne zelforganiserende en zelfsturende teams. Vandaar TopCoachNederland, voor (aanvullende) coaching van medewerkers waarin de organisatie extra wil investeren.

MAAK KENNIS MET ONZE COACHES VOOR MEDEWERKERS

  • gerrit jan leenders
  • Florian Stadler
  • joop de graaff
  • Anton te Velde
  • Enkele voorbeelden van thema's bij medewerkercoaching (niet limitatief)

    Het omarmen van verandering

    Reorganisatie, diens gevolgen of het herinrichten van manieren van werken (lean, agile, lerende organisatie) hebben gevolgen voor de medewerkers. Het moet anders, maar wat betekent dat voor mij? Hoe voorkom ik wegzakken in onbegrip, teleurstelling of klagen? Hoe rek ik mijn comfortzones op en voorkom ik vervallen in oude patronen? Hoe blijf ik bijdragen in voor mij nieuwe werksituaties, en zet ik mijn ervaring en talent optimaal in? Ook om collega’s te helpen? 
    Hoe ga ik er mee om als werken vanuit zingeving en duurzaamheid niet altijd bovenliggend is aan andere organisatiedoelen? Hoe ga ik om met autonoom willen werken in lijn brengen met aangestuurd en aangesproken worden als er moet worden geleverd? Wat te doen als de organisatie verwachtingen toch anders zijn in de praktijk dan mijn persoonlijke verwachtingen? Hoe communiceer ik dit professioneel-zakelijk binnen de organisatie. Ook dan is kunnen klankborden/sparren met een ervaren coach een belangrijke extra steun.

    Leren van de buitenwereld

    Lang niet alle medewerkers hebben de luxe van het in de keuken kunnen kijken van andere organisaties. Vaak is de eigen organisatie ‘de wereld’. Ook het internet biedt lang niet altijd het zicht dat de coaches van TopCoachNederland hebben vanuit hun ervaringen bij meerdere organisaties en sectoren. Op thema- en vraagstukniveau klankborden/sparren met ervaringsdeskundigen biedt onbekende mogelijkheden, verrassende inzichten en een uitdagende aanvulling op het eigen blik- en ervaringsveld.

    Inhoudelijke extra ondersteuning

    Er zijn natuurlijk tal van inhoudelijke zaken waarbij een externe zakelijke coach de medewerker kan helpen, boven wat hij/zij van diens directe omgeving kan ontvangen. Dat kan variëren van het ontvangen van extra persoonlijke ondersteuning als benoemd talent met een high performance kwalificatie. En dan? 
    Ook kan een betere balans vinden tussen ontwikkelgerichtheid en resultaatgedrevenheid een thema zijn, naast kwesties rond persoonlijke ontwikkeling en empowerment. Ook kunnen taken rond proces optimalisatie of sociaal-relationele optimalisatie naar klanten en collega’s onderdeel zijn van de coaching. 
    Last but not least lenen vraagstukken op vakinhoudelijk terrein, bijvoorbeeld IT, logistiek, service en klantgerichtheid, commercie of andere relevante organisatie onderdelen zich voor klankborden/sparren met een externe coach met bewezen eigen expertise en succes. Zeker als de leidinggevenden of interne coaches onvoldoende kunnen brengen op dit gebied.

    Link met life/personal coaching

    Indien uit de werkgerelateerde coaching blijkt dat omstandigheden in de persoonlijke sfeer van de coachee van ongewenste invloed zijn op diens zakelijke functioneren zal dit worden besproken met de coachee. Alleen na diens toestemming zal dit ook met de werkgever, vaak de formele opdrachtgever voor de persoonlijke coaching, worden besproken. Indien gewenst kan dan een particuliere coach van TopCoachNederland worden ingeschakeld, met expertise op het betreffende terrein. Kijk hiervoor bij 'Voor jouzelf' op deze website.

    ADVIES NODIG BIJ HET KIEZEN VAN DE JUISTE COACH?

    of vul het onderstaande contactformulier in en wij zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen

    IK BEN OP ZOEK NAAR EEN COACH

    Medewerker coaching
    Medewerker coaching is een doeltreffende en krachtige manier om de medewerkers in een organisatie te begeleiden in hun persoonlijke- en professionele ontwikkeling en groei. De medewerker leert regie te nemen over zijn of haar eigen professionele houding en gedrag. Hierdoor wordt de medewerker minder onzeker, staat meer in zijn of haar kracht en is een blijer mens. Daarnaast is de medewerker in staat een meer gemotiveerde en succesvolle bijdrage aan de organisatie te leveren. Er zullen hierdoor minder conflicten zijn, feedback wordt beter gegeven en ontvangen en collegialiteit verbetert. 

    Coaching on the job
    Coaching on the job is een intensieve en effectieve vorm van coaching, die op de werkplek en in de werkomgeving van de coachee plaatsvindt. De medewerker coach observeert hierbij als een fly-on-the-wall. Bijvoorbeeld tijdens een presentatie of overleg, tijdens een gesprek met een klant of collega of in een werkoverleg. De medewerker coach observeert via coaching on the job hoe de interactie en de communicatie van de coachee verloopt. 

    Tijdens coaching on the job zit de coach naast de coachee tijdens diens dagelijkse werkzaamheden. Het voordeel hiervan is dat de medewerker coach met de coachee direct (in de zin van: zonder filter van de coachee) kan bespreken wat de sterke punten zijn in diens communicatie en interactie met de werkomgeving. Ook krijgt de medewerker coach zicht op het gedrag van de coachee en de reacties van de omgeving op dit gedrag. 

    Ook volgt vanuit de observatie van de medewerker coach het in een veilige omgeving bespreken met de coachee wat diens sterke punten zijn, welke vaardigheden verbeterd kunnen worden en hoe de coachee kan groeien in zijn of haar competenties. Kortom, de coach helpt de coachee concreet te reflecteren op eigen gedrag en vaardigheden, zelfkennis te vergroten, contaproductief gedrag verminderen en nieuw gewenst gedrag ontwikkelen. 

    Medewerker Coaching bij verandering
    Veel organisaties zijn vandaag de dag in verandering. Medewerkers kunnen zich in dat vrijwel voortdurende proces onzeker gaan voelen en zelfs ongemotiveerd raken. Ze hebben soms moeite om persoonlijk hun weg te vinden in de verandering en die concreet door te voeren in hun dagelijks werk. 

    Communiceren en samenwerken verlopen door ingesleten patronen vaak moeizamer in verandering, en men zich van nature vaak terugtrekt in de eigen wereld of afdeling. De leiding wil graag dat de medewerkers in de organisatie begeleid worden in wat de veranderingen voor hen persoonlijk betekenen. Ook hier vervult een medewerker coach een nuttige functie. De medewerker coach helpt de coachee ook via coaching on the job om de veranderingen en de nieuwe werkwijzen te omarmen, en deze actief te integreren in diens functie. 

    Ieder mens is uniek in de manier waarop er naar veranderingen wordt gekeken. Dit verschilt sterk per persoon. De medewerker coach zorgt ervoor dat iedere medewerker wordt geholpen om een actieve bijdrage te gaan leveren aan de verandering, passend bij de manier waarop hij of zij naar de veranderende wereld kijkt. 

    De medewerker coach helpt de coachee te reflecteren op eigen gedrag, zelfkennis te vergroten en vooral nieuw gewenst gedrag te ontwikkelen. Hierdoor voelt de medewerker zich gehoord, begrepen en ontwikkelt handvatten die passen bij diens individuele behoeften. 


    Share by: