Medewerker coaching
Medewerker coaching is een doeltreffende en krachtige manier om de medewerkers in een organisatie te begeleiden in hun persoonlijke- en professionele ontwikkeling en groei. De medewerker leert regie te nemen over zijn of haar eigen professionele houding en gedrag. Hierdoor wordt de medewerker minder onzeker, staat meer in zijn of haar kracht en is een blijer mens. Daarnaast is de medewerker in staat een meer gemotiveerde en succesvolle bijdrage aan de organisatie te leveren. Er zullen hierdoor minder conflicten zijn, feedback wordt beter gegeven en ontvangen en collegialiteit verbetert.
Coaching on the job
Coaching on the job is een intensieve en effectieve vorm van coaching, die op de werkplek en in de werkomgeving van de coachee plaatsvindt. De medewerker coach observeert hierbij als een fly-on-the-wall. Bijvoorbeeld tijdens een presentatie of overleg, tijdens een gesprek met een klant of collega of in een werkoverleg. De medewerker coach observeert via coaching on the job hoe de interactie en de communicatie van de coachee verloopt.
Tijdens coaching on the job zit de coach naast de coachee tijdens diens dagelijkse werkzaamheden. Het voordeel hiervan is dat de medewerker coach met de coachee direct (in de zin van: zonder filter van de coachee) kan bespreken wat de sterke punten zijn in diens communicatie en interactie met de werkomgeving. Ook krijgt de medewerker coach zicht op het gedrag van de coachee en de reacties van de omgeving op dit gedrag.
Ook volgt vanuit de observatie van de medewerker coach het in een veilige omgeving bespreken met de coachee wat diens sterke punten zijn, welke vaardigheden verbeterd kunnen worden en hoe de coachee kan groeien in zijn of haar competenties. Kortom, de coach helpt de coachee concreet te reflecteren op eigen gedrag en vaardigheden, zelfkennis te vergroten, contaproductief gedrag verminderen en nieuw gewenst gedrag ontwikkelen.
Medewerker Coaching bij verandering
Veel organisaties zijn vandaag de dag in verandering. Medewerkers kunnen zich in dat vrijwel voortdurende proces onzeker gaan voelen en zelfs ongemotiveerd raken. Ze hebben soms moeite om persoonlijk hun weg te vinden in de verandering en die concreet door te voeren in hun dagelijks werk.
Communiceren en samenwerken verlopen door ingesleten patronen vaak moeizamer in verandering, en men zich van nature vaak terugtrekt in de eigen wereld of afdeling. De leiding wil graag dat de medewerkers in de organisatie begeleid worden in wat de veranderingen voor hen persoonlijk betekenen. Ook hier vervult een medewerker coach een nuttige functie. De medewerker coach helpt de coachee ook via coaching on the job om de veranderingen en de nieuwe werkwijzen te omarmen, en deze actief te integreren in diens functie.
Ieder mens is uniek in de manier waarop er naar veranderingen wordt gekeken. Dit verschilt sterk per persoon. De medewerker coach zorgt ervoor dat iedere medewerker wordt geholpen om een actieve bijdrage te gaan leveren aan de verandering, passend bij de manier waarop hij of zij naar de veranderende wereld kijkt.
De medewerker coach helpt de coachee te reflecteren op eigen gedrag, zelfkennis te vergroten en vooral nieuw gewenst gedrag te ontwikkelen. Hierdoor voelt de medewerker zich gehoord, begrepen en ontwikkelt handvatten die passen bij diens individuele behoeften.